Det finnes veldig mange travbaner i Norge, og flere av dem er kjent også i andre land og ofte brukt til store sportsarrangementer innen hestesport. I gamle dager var det vanlig at travsport ble arrangert på frosne innsjøer og var en populær aktivitet for mange etter kirkesøndagen. I 1928 ble det lov å satse penger på hestesport, og dette førte til åpningen av profesjonelle travbaner.

Travløp er en sport der kuskene kjører om kapp med travhester som løper i gangarten trav og er fastspent i en sulky. Det konkurreres i to klasser, en for varmblodshester og en for kaldblodshester. Travsporten har sine røtter fra USA der de første løpene startet tidlig på 1800-tallet. Vi skal ta en nærmere titt på noen av de mest kjente travbanene i Norge.

Bjerke Travbane

Bjerke Travbane er hovedarenaen for travsport i Norge. Banen er 1000 meter lang og har en tribunekapasitet på 4000, hvor 1200 av disse er plassert innendørs i en restaurant med utsikt mot banen. Bjerke har fast løpsdag på onsdager og lunsjtrav på torsdager, og kjører ofte løp også i helgene. Travbanen var den første som kunne tilby publikum totalisatorspill på hest her i Norge.

Bjerke Travbane er eid av Det Norske Travselskap som ble grunnlagt i 1875. På det meste hadde banen en tomt på rundt 500 mål, men i dag brukes rundt 220 mål til travsport. Hvor mange hester som kan stå oppstallet på banen er varierende, men den har plass til opptil 200 hester. Derfor er Bjerke det største travanlegget for hester i Norge.

Leangen Travbane

Leangen Travbane finner du i Trondheim. Banen har en lengde på 1000 meter, med et oppløp på 200 meter. Dette gjør den til landets lengste. På denne banen arrangeres det mange store og populære løp, og blant disse kan vi nevne Bork Rigels minneløp. Bork Rigel var en travhest som startet i 345 løp og vant hele 168 av dem før han trakk seg fra sporten.

Travbanen har én aksjonær, som er Det Norske Travselskap. Størrelsen på banen dekker rundt 90 dekar, og hadde sin åpningsdag i september 1931. Under andre verdenskrig ble banen okkupert av tyske okkupanter, og banen ble gjenåpnet igjen i 1946. I 2014 ble banen solgt til et firma som driver med eiendomsutvikling, og det har reist spørsmålet om å få laget en helt ny bane på en ny lokalitet.